Nuffnang BH

Aug 13, 2017

Vertigo atau Dizziness atau kepeningan


Bismillahirrahmanirrahim.

* entry lama tapi baru teringat nak post

Kepenatan sebulan ni setiap minggu penuh dengan aktiviti kami sekeluarga. Kalau tak balik kampung atau keluar berjalan pasti ada tetamu datang menziarah. Tetamu tu kan rezeki.

Sering kali urut dada. Ada yang datang mengejut ada yang dah plan tapi masih terperanjat. Apa pon tak boleh. Ahhahaha. Dah memang resmi keluarga, in sha Allah melayan tetamu bagai raja. Pantang arwah abah kalau layan ala kadar.

Dulu masa aku masih remaja, bawak kawan ke rumah masa tengah makan arwah abah pesan jangan berhenti makan selagi kawan belum berhenti makan. Kenyang macamana kau tak boleh stop dulu. Takut nanti kawan malu nak datang lagi.

Arwah abah kalau layan tetamu memang tip top. Setiap masa nak suap makanan. Sampai kami pernah jelous abah lebihkan tetamu dari anak sendiri. dah dewasa ni baru paham perasaan tu.
Terima kasih abah. J

Dah selalu sangat penat dah tak dapat rehatkan badan dan diri. Makan pulak tak jaga. Sekali datang penyakit, pakej nikmat kesihatan di Tarik memang terduduk la. En suami baru-baru ni ambil mc sebab dia pening-pening mual. Bukan mengandung. Hahhahha.

Rasa tunggang langgang dunia ni dia kata. Nak kata low blood mungkin juga la. Doctor cakap hari tu masalah dengan telinga dia. selain fungsi untuk mendengar doctor kata telinga fungsi untuk balancekan manusia. Kalau ada masalah kat saluran tu memang tak balancela.

Google kalau nak tahu lanjut.

Dan hari ni suami alami masalah sama. Aku pon rajinkan diri google apa penyakit kalau symptom macam tu. dan keluar info pasal Vertigo.

*ini aku copy sebijik2 dr google ok. jangan percaya bulat-bulat seeloknya jumpa doctor dengar penerangan.

Apa itu Vertigo: 

merupakan suatu kondisi dimana tubuh merasakan pusing pada bagian kepala. Biasanya penderita vertigo akan merasakan lingkungan sekitarnya mengalami pergerakan dan berputar – putar tak tentu arah, sehingga akan membuat kebingunngan. Vertigo memiliki banyak sekali penyebab yang dapat dijelaskan secara ilmiah. Secara umum, vertigo menyerang dan mempengaruhi sistem keseimbangan tubuh, yang akan menyebabkan munculnya efek pusing dan ingin terjatuh.

Berikut ini adalah munculnya penyebab vertigo :

Gangguan pada telinga bagian dalam – Gangguan pada bagian telinga dalam merupakan salah satu penyebab utama munculnya gejala vertigo pada tbuh manusia, seperti telinga berdenging terus meneruss.

Gangguan pada bagian otak atau syaraf sensori –Penyebab lainnya dari kemunculan vertigo adalah gangguan pada bagian otak dan juga syaraf sensori yang akan menyebabkan munculnya gangguan vertigo.

Ye ini aku jumpa dekat sini halosehat

Kena berehat dan makan ubat doctor bagi. Alhamdulillah lepas beberapa hari suami semakin sihat. 

Apa pun dapatkan nasihat doctor dan pembacaan kat Google ni sekadar tambah pengetahuan sahaja pk. Jangan ikut bulat-bulat.

Semoga bermanfaat. 

sumber google image