Eczema Journey Dan Menuju 1 Tahun Raudah

Rodiah Amir
0

Eczema Journey Dan Menuju 1 Tahun Raudah

Lompat bintang 10 kali. Alhamdulillah lagi 2 hari Raudah genap satu tahun. Menuju 1 tahun yang penuh dengan liku. 20 May 2017. Jauh lagi perjalanan in sha Allah. Bersyukur di atas segala rezeki yang Allah kirimkan. Perjalanan membesarkan Raudah walau baru nak menapak 1 tahun amatlah mencabar.

Kerana pertama kalinya menjaga anak yang ada eczema. Semua yang Allah aturkan cukup cantik  Alhamdulillah. Kalau masih ingat aku mula berkongsi pasal Raudah kena Eczema pada Nov 2016. Mula start teruk pada usia 5 bulan.

Perjalanan Raudah Sakinah 


Kali ni aku nak kongsikan dan recall balik perjalanan untuk setiap entry yang aku pernah tulis:

Nov 2 2016, Raudah di sahkan Eczema oleh Pakar Kanak-Kanak Taman Melawati. Menggunakan sepenuhnya Steroid dan waktu ni masih buta pasal Eczema dan bahaya steroid. 

Nov 7 2016, tak sanggup tengok anak sengsara berkenalan dan jumpa Doctor Kevin di Klinik Mediviron. 

March 6 2017, dari Nov16 ke tarikh ini telah beberapa kali beli cream dari Doctor Kevin. Kesihatan Raudah ok sehingga kami jadi lalai dalam menjaga Raudah. First time handle anak kena serangan eczema, more to food allergic. 

March 16 2017, cuaca Malaysia sangat la panas dan cuaca adalah factor terbesar Eczema datang semula. Masa ni mental up and down sebab kalau Raudah selesema confirm dia akan jadi kuat menggaru dan eczema dia pon naik sekali. memang non stop dia selesema 

Mar 17 2017, mental down habis. Sebelum tu dah berjinak-jinak dengan pembacaan pasal bahayanya Steroid dan cuba tak mahu nak bergantung dengan ubat doctor dan rawat secara semulajadi. Tapi beli semula cream doctor bila rashes tak elok jugak. berair.

March 20 2017, join group sokongan eczema di FB. Mula kenal ramai penjual dan pesakit eczema. Mula start membaca lebih lanjut dan banyak dihujani penjual cream eczema homemade.

Apr 2 2017, beli Habibi oil tapi tak beri kesan pada Raudah, dan ada kenalan FB yang suruh cuba Lafiera Serum. Pun saiko gila orang-orang yang approach. End up semua aku tak percaya.  
Apr 08 2017, mencuba Minyak dari Dubai. Mahal tapi nak sihat punya pasal. Sebab tak mampu maka cuba sebotol je la. 

Apr 13 2017, minyak TheMajlis dah nak habis dan dapat idea nak cuba habbatussauda. Tahu tentang full moon dan banyak lagi.

Masih belum berkesempatan nak review pasal minyak Habbatussauda tapi yang pastinya aku suka. Alhamdulillah. Harap yang baca dapat manfaat. Aamiin.

Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)