Nuffnang BH

Mar 14, 2017

Kita sering KECEWA & SAKIT JIWA bila sering berharap pada manusia


Berharap manusia paham apa kita rasa
Berharap manusia menghargai kita
Berharap manusia sedar kehadiran kita
Berharap manusia sentiasa ada untuk kita
Jadi berhentilah berharap pada manusia.

“ketika melakukan sesuatu kebaikkan, jangan mengharapkan ucapan terima kasih ataupun balasan manusia. Berharaplah hanya kepada Allah.”

Kata bijak pandai “ jangan mengharapkan ucapan terima kasih kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Malah ada di antara Hukama berkata,

“sekiranya kita mengharapkan ucapan terima kasih daripada manusia nescaya kita akan menjadi orang yang sakit jiwa”.

Ayat atas ni memang aku tak nafikan. Betul sangat-sangat. Setiap kali ingatkan diri, jangan terjatuh dengan perangkap syaitan. Jangan berharap pada manusia. Patutnya diri lebih cool dan tawakal kepada Allah. Dah doa dan usaha.

Betul kehidupan kita kat dunia ni memang takdirnya kena berdiri di atas kaki sendiri. bila Allah selalu turunkan ujian dan kita tercampak seorang diri dalam kehidupan maksudnya Allah nak biasakan kita yang satu masa nanti, dalam kubur kita seorang jugak.

Tak akan ada anak, suami, isteri, harta yang teman kita melainkan bekalan akhirat. Bukan aku bijak pandai bila aku bercakap pasal kebaikkan. Jauh lagi perjalanan, tapi dah namanya Islam, Islam tu adalah nasihat. Maka marilah nasihat menasihati.  



No comments: