Group sokongan Eczema Malaysia (NAAE)

Rodiah Amir
0
Selagi namanya tak sihat dan tak jumpa penyelesaian untuk anak Eczema ku yang seorang itu selagi tu la entry pasal Eczema akan bertebaran di blog aku ni. Mohon memahami. 

Segala yang berlaku nak aku catatkan semoga yang lain dapat manfaat, tak banyak dapat la sikit kan?Ok sebelum terlupa; hanya product Moogoo dan Buds sahaja merupakan product Organic yang available kat market (pharmacy) sekarang. 



Group sokongan Eczema Malaysia (NAAE)

Kisah dia macam ni, kan aku runsing anak Eczema kan? Jadi aku carilah group-group sokongan yang boleh layan segala pertanyaan aku berkaitan Eczema. 

Bila jumpa maka aku request untuk join. Ada dua aku request tapi so far hanya ada satu yang approved. Alhamdulillah. Dipermudahkan Allah urusan. Group tu nama Eczema Malaysia (NAAE).

Ini website Group ekzemamalaysia tapi last active 2015. Tapi facebook dia memang active. Rasanya sharing banyak kat Fb facebook-ekzemamalaysia

Maka pada suatu hari ada seorang ibu post pasal cream anak dia pakai, hampir sama dengan anak aku guna jadi aku pon terfikir why not aku post the same thing and open for opinion ada steroid tak? (btw aku baru tahu bahaya steroid).

Ramai la yang cakap baik buruk and ada jugak yang guna cream yang sama. Sedih. Terus ragu-ragu. Tapi betul la cream tu bahaya. 

Ke salah aku ni? Doktor cakap cream tu selamat. Cream tu klinik buat dan Doktor Kevin yang cadangkan. Tapi tetap tak sedap hati jugak. Cream tu power. Satu bekas kecil satu Rm60. 

Pakai malam esok siang elok dah, elok bermaksud luka tu terkawal lah. Ah sudah. Soalan dia sampai bila nak pakai cream tu kan? 

Objective sekarang adalah nak Raudah sihat disamping itu mengawal cost sebab aku tak berapa nak mampu. Demi anak kami cuba. Sobs.

Bila baca file kat groups tu share rupanya banyaklah cream yang ada di Pasaran yang ada dalam otak aku nak cuba ni rupanya tak digalakkan guna. 

Bukan sebab Steroid sahaja tapi bahan bahaya seperti mineral oil dan bahan synthetic lain. Ada Carcinogen (yang boleh sebabkan cancer) dan bahan bahaya lain.

Antara cream yang aku CADANG nak cuba tapi TAK BOLEH GUNA ialah Sebamed, Shaklee Herbal Blend, Cetaphil, dan Ezzera (aku pernah cuba). 

Ini antara product yang disenaraikan oleh group ni. Huwaaa. Pilihan semua di tangan awak-awak semua ya. Tak ada paksaan. Serius. Solution aku sekarang adalah try and test apa sesuai untuk Raudah.

Habuk, pemakanan, cuaca, baju, sabun dan lain-lain sedang diuji. Cheese nampaknya boleh. Tapi process food memang tak boleh langsung. Ayam Raudah ok. Masih panjang perjalanan kami. Moga Allah mudah dan izinkan. Aamiin.

Untuk ubat sapu pulak aku akan cari satu serum yang telah dicadangkan oleh seorang insan mulia yang tergerak hati nak nasihat aku dan berkongsi ilmu pasal eczema ni. 

Dia ahli Farmasi. Nanti kalau berjaya aku share pulak. Disclaimer: penjual or owner product sila jangan kecam saya ya. Saya tak berniat nak jatuhkan perniagaan anda semua.




Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)