Nuffnang BH

Mar 21, 2017

Pendaftaran darjah 1 Tahun 2018/2019

Assalamulaikum.

Apa yang aku perasan kalau tahun lepas pendaftaran darjah 1 secara ONLINE hanya dibuka untuk sekolah di Negeri Selangor. Tapi mulai tahun 2017 pendaftaran ONLINE TELAH DIBUKA kepada semua Negeri di Semenanjung Malaysia manakala pendaftaran masih lagi secara manual bagi Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan.

Sistem Pendaftaran Atas Talian KPM merupakan satu gerbang untuk melakukan transaksi berkaitan permohonan kemasukan ke sekolah dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia.

Siapa yang perlu memohon?

Berikut maklumat kelahiran dan sesi persekolahan:-

Lahir pada 02.01.2010 sehingga 01.01.2011 (sesi persekolahan 2017)
Lahir pada 02.01.2011 sehingga 01.01.2012 (sesi persekolahan 2018)

Tarikh pendaftaran online dan serahan borang/ dokumen yang lengkap ke sekolah bermula 1 Mac hingga 30 April 2017.

Untuk pendaftaran sila click link ni - Sistem Pendaftaran Atas Talian KPM

Harus Daftar sebagai PENGGUNA BARU dan isi segala maklumat yang diperlukan. 
Kalau ada kemushkilan Boleh refer Link ni - Frequently ask question



Macam aku dah register anak aku yang lahir tahun 2011 (darjah 1 pada tahun 2018), awal tahun 2017 aritu sebelum pendaftaran ONLINE dibuka. Sebab sebenarnya boleh register anak seawal dua tahun dari tahun dia sepatutnya masuk darjah 1. Aku pergi sekolah dan bawak document diperlukan (sijil kelahiran, Kad Pengenalan, sampul surat+setem, bil utility).

Kisahnya kan sebelum ni yang pendaftaran ONLINE hanya untuk mohon sekolah di Negeri Selangor SAHAJA. Jadi confuse bila Negeri lain pun dah start daftar online.

Kes macam aku ni, aku TIDAK PERLU daftar ONLINE sebab aku dah buat secara MANUAL iaitu aku dah submit permohonan dan isi borang di Sekolah pilihan. Hanya perlu tunggu call dari pihak sekolah dan surat yang bakal di poskan.

Dua kali aku call sekolah takut kerani salah information. Kerani tu bagitahu, Sebenarnya system ni dicipta untuk memudahkan ibu bapa nak check status dapat ke tidak anak masuk ke sekolah yang dipohon. Bagi kes manual macam aku nanti sekolah call sendiri. Siapa dah register online senangla check online sahaja. 

Kau bayangkan sebelum system ni wujud, gigihlah kerani nak call semua penjaga. Apa pun masih ada masa untuk mohon dan serahkan dokumen diperlukan ke sekolah ok.

itu sahaja aku dapat kongsikan. moga dapat manfaat. Selamat mendaftarkan anak. Anak pon dah nak start sekolah pon tanda tuanya aku. 


Maafkan Bahasa rojak yang aku gunakan.