Nuffnang BH

Jan 24, 2017

bila tiada jodoh dan bercerai

Assalamualaikum.

google image
Hari ni baca pasal berita Hanez Suraya sahkan dia telah failkan penceraian dengan Romie.  
Ada gambar mereka sekeluarga.
Gambar yang menyentuh hati mestilah gambar anak perempuan dia yang masih kecil.

Sedih.

Mula la keluar comment bukan-bukan.
Statement memadankan muka, kisah lama.
Siapa paling malang nasibnya mestilah anak.  
Anak yang menjadi mangsa.

Bila ibu bapa tidak sefahaman walau atas apa jua sekali pun alasan
Anak yang harus belajar menerima.

Belajar menerima kesan akibat salah pilih dan salah buat keputusan.
Sebab tu bila dah ada tanggungjawab dan namanya ibu bapa
Setiap apa jua tindakan dan perbuatan amatlah perlu berhati-hati
Sebab ada yang terbabit untuk setiap keputusan kita buat.
Masa bujang masa tiada komitmen, kesan akibat masih mampu kita kawal.
In sha Allah.

Aku tak la pernah lalui penceraian, nauzubillah.
Tapi bila tengok orang sekeliling, bila jadi mangsa penceraian.
Allahurabbi. 

Berdoa sangat yang terkesan akan dipermudahkan urusan.
Memang berbeza untuk anak-anak yang dapat perhatian ibu dan bapa,
Kalau dibandingkan anak yang tak dapat perhatian, erti kata lain didikan bukan lah di bawah satu bumbung.
Anak-anak membesar, belajar ikut tauladan. Ikut siapa ada dalam lingkaran kehidupan mereka.
Apa lingkaran ajar, apa lingkaran buat; maksud aku orang-orang dalam lingkaran.
Peranan mereka penting.

Silap caturan anak-anak rasa kekurangan. Rasa rendah diri, jadi memberontak.
Sebab apa? Sebab mereka rasa tak adil.
Tuhan tak adil jadikan mereka tak dapat apa orang lain dapat.

Nauzubillah.

Untuk yang baru mahu membina empayar keluarga, buatla yang terbaik
Bila berkeluarga maksudnya sedia mengikat komitment.
Sedia menurunkan ego, sedia untuk belajar dan sedia untuk berkorban.
Untuk siapa? Untuk orang yang kita sayang.
Keluarga.

Tapi bila sudah memang rezeki berjodoh tiada, maka fikir-fikirkan tentang
Kesan kepada anak, stress dalam kehidupan, kesediaan hidup berseorangan di hari tua, dan kewangan.

Berjaga-jaga.


No comments: