Menu Malam Raya AidilAdha

Rodiah Amir
0

 As Salam,

Ini cerita malam sebelum Hari Raya AidilAdha. Malam yang sepatutnya jadi malam ‘mantai’ bertukar jadi malam makan dengan tidur perut kekenyangan.

Ini husband aku yang ajar. Sebelum kahwin aku tak pernah guna istilah tu. mantai refer to hari orang bersibukkan menyediakan juadah dan persiapan lain menjelang hari raya.

Janji macam biasa lepas makan malam akan start masak juadah Raya. Lepas tu ke bulan sudahnya. Kenyang sampai hilang mood nak buat kerja.

Alasan.

Menu Malam Raya AidilAdha

Oleh sebab zam yang teringin nak makan kambing so dia la yang beli and masak. Konsep dia siapa teringin dia yang buat from A to Z.

Tapi sepanjang dia memasak, start dari potong-potong sampai campurkan perencah buat aku banyak kali urut dada.

Ambil gula pastu tak tutup penutup dan tak masukkan semula ke tempat asal. Tak apa sabar.
Guna pinggan dan letak dalam sinki. Sabar lagi.

Sabar..sabar..sabar.

Sampai habis makan sudahnya gula tak tutup lagi. Hahhaha. Ini tak boleh jadi.
Aku ada satu penyakit kalau dah ambil sesuatu barang kena letak tempat dia semula. Sebab nak masak yang lain pulak. kalau biarkan mau menggunung barang-barang.

Serabut depan mata.

Dapur je. Bahagian rumah lain aku maafkan lagi. Sebab aku pon buat. Lol.
Memandangkan masih lagi belajar konsep toleransi dan sabar maka apa yang dia buat aku tolong simpan dan kemaskan.

Kalau ikut sejarah darah muda; lama dah kena sound. Ahhahaha.

Tapi kang kalau sound dah dia tak mau masak sampai bila-bila. Aku jugak yang rugi.
Jadi mempersembahkan makan malam sebelum Raya:


Kambing bakar + salad + fries + buah Tembikai. 


Alhamdulillah untuk rezeki. 
Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)