Pengalaman Anak Terkena Penyakit Berjangkit HFMD

Rodiah Amir

Minggu lepas kami suami isteri terpaksa ambil giliran cuti untuk jaga anak sakit. First time anak kena penyakit berjangkit hand foot & mouth disease (HFMD). 

Sebelum ni aku tahu penyakit ni hinggap dekat lembu je. Hahhaha. Risiko penyakit ni untuk kena adalah tinggi kalau anak tinggal di taska. Anak aku tinggal di rumah pengasuh pun boleh kena. Isk isk isk.

Tapi sekarang penyakit dah tak kenal tempat dan siapa mangsanya. Silap sikit je rasakanlah. Oh anak aku berusia 5 tahun ya. Termasuk dalam golongan berisiko tinggi. 

Pengalaman Anak Terkena Penyakit Berjangkit HFMD

Aku ingat lagi, last anak aku berhubungan dengan dunia luar ialah masa kami shopping groceries dekat Aeon Wangsamaju. Memang ramai gila orang masa tu.

Seperti biasa kalau shopping akan suruh dia duduk dalam troli. Untuk mudahkan nak jaga dia bila dekat luar. Tapi dah rezeki nak terkena kan? 

Dah perasan dia dah lembik badan tak larat jalan. Malam tu dia start demam dan merengek. Aku lap badan dengan kain basah. Suhu masih terkawal. Pagi esoknya terus bawak jumpa doctor. Sah kena HFMD.


Pengalaman-Anak-Terkena-Penyakit-Berjangkit-HFMD


Tips Penjagaan Anak Terkena Penyakit Berjangkit HFMD


Doctor punya explanation macam sudah tiada peluang untuk hari esok. Buat cuak aje. Menjaga anak yang kena HFMD memang mencabar jiwa dan raga. Puas la aku google do & don’t.

Punca : virus yang cetuskan penyakit ini biasanya ialah Coxsackie A16, dan virus lain seperti virus coxsackie A atau enterovirus 71. [hanya penyakit yang disebabkan oleh bacteria sahaja yang diberikan antibiotic tetapi virus adalah tidak].

Tempoh sakit: virus akan stay dlm dua hingga enam hari, ulser hingga hari ke tujuh, dan blister/ lepuh sampai ke 10.

Tanda: demam panas [39c], blister/lepuh, ulser, sakit tekak dan kepala.


Penyakit-Berjangkit-HFMD



Tips penjagaan; jaga kebersihan, sentiasa cuci tangan, asingkan pakaian dan tempat tidur. Kuarantin.
Apa aku buat sepanjang jaga Ikhwan adalah utamakan kebersihan dan memang aku paksa makan dan minum. 

Risau jangkit ke adik dia yang baru 2 bulan tu. Alhamdulillah dah sihat after seminggu. Siang aku focus kepada Ikhwan dan malam aku jaga baby. Suami jaga Ikhwan.

Tips lain: sakit ni kena monitor demam/selesema/batuk. Berpotensi demam dengan suhu tinggi secara mengejut. Kalau demam tinggi bahaya boleh lead to sawan. Selesema pulak boleh bahayakan paru-paru.

Tips pujuk minum/makan: bagi anak minum guna straw. Untuk ulser aku beri ubat jel dibekalkan oleh klinik. Setiap kali nak telan setiap kali tu suruh sapu. 

Aku ada beli spray sebagai tambahan tapi Ikhwan lebih prefer gel picit. Sebelum letak kasi demo kat anak supaya anak tak boleh kelentong kita kata sakit or tak sedap.


Anak-Terkena-Penyakit-Berjangkit-HFMD



Letak air sejuk [kurangkan pedih] dalam bekas dan kena ada target untuk habiskan. Bercerita dengan anak or berlumba siapa habiskan air dahulu dapat hadiah. Trick ni berkesan.

Buat agar-agar or jeli yang lembut dan bagi makan bubur. Ikhwan bosan minum air kosong so aku buat air sirap kurang manis so baru dapat tarik minat dia.

Apa-apa pun make sure anak aktif, makan dan minum. Gembirakan la hati dia supaya cepat sembuh. Alhamdulillah blister Ikhwan tak teruk mana so aku hanya focus pada demam dan ulser sahaja. 


Tags