Tips Turunkan Bacaan Demam Kuning Jaundice Baby

Rodiah Amir
0

As salam. Kali ni sempat nak share journey demam kuning si baby no dua. Baby kali ni perempuan so orang kata perempuan ni kalau kena demam kuning agak lama dan teruk jugak compare dengan anak lelaki.

Kalau ikut pengalaman aku tak jauh beza kot kalau lelaki ke perempuan. Macam abang dia dulu, masa tu Klinik kesihatan Bandar 32 ni masih tak ketatkan piawaian kena lepas angka selamat untuk demam kuning. Masa tu tahun 2011.

Tips Turunkan Bacaan Demam Kuning Jaundice Baby

Sekarang tahun 2016, Klinik kesihatan Bandar 32 telah menetapkan syarat; mana-mana baby demam kuning kena bacaan bawah 85 baru Klinik kesihatan Bandar 32 akan suruh stop ambil darah. Baru dikira bebas demam kuning. 

Kalau sebaliknya dan cecah angka 291 baby kena admit ke hospital dan akan dipantau. Kalau dah masuk wad tu faham-fahamla.


perangai mak2 sgt..gambar kaki pon nak upload

Ambil Sample Air Kencing 

Masa aku bawak baby ke klinik sempat la jumpa ibu lain yang alami nasib sama. Ada yang baby kena ambil sample air kencing sebab baby dah berumur 14 hari tapi bacaan kuning masih tinggi. 

Bayangkan anak sendiri kena macam tu. mesti susah hati. Rupa-rupanya kena juga tapi waktu anak ketiga yang kena prolonged jaundice

Macam kes baby aku, punya la risau masa first day untuk register Klinik kesihatan, memang baby dah ada demam kuning.

23 May – 154 – Muka sahaja yang kuning
24 May – 170.5 – Demam kuning sampai ke dada
30 May – 117 – overall
6 June – 71.5

Mujur mak masih ada. So mak la yang ikhtiar kan macam-macam untuk turunkan demam kuning. Selain dari berpantang tak makan kunyit, berjemur di bawah sinaran matahari mak aku focus kepada air mandian. 

Kan ada tip mandi sirap la, mandi air taugeh la, daun kucai dan lain-lain. Tapi mak aku mandikan dengan serbuk herba beli kat kedai cina, pastu air rebusan labu air, pastu last sekali mak rebus air daun belimbing. 
Alhamdulillah bacaan demam kuning menurun.

Note kepada korang yang cuba semua petua di atas adalah atas risiko sendiri ya. Selagi tak mudaratkan bayi, aku cuba dan santuni cadangan orang tua.

Tak pasti lah kebetulan atau betul-betul terbukti berkesan. Aku nak reject pun tak boleh. Mana yang boleh bawa mudarat aku pandai-pandai lah elak untuk tak bagi mak terasa.

Tip Turunkan Demam Kuning Bayi


Apa yang patut dijaga semasa baby kuning ni ialah tali pusat baby. Kalau dah tercabut awal so lega la senang nak bersihkan. Cuma kena kerap bersihkan dan kalau berdarah kena cuci. 

Kata mak, kebersihan pusat juga mempengaruhi demam kuning.

Bagi mak baby pulak kalau boleh stop sekejap pengambilan herba dan jamu. Jamu kan panas. Itu pon penyumbang la jugak walau tak banyak. Paling penting kerapkan susuan. Bagi sekerap mungkin.

Akhir sekali mak pesan suruh urut-urut baby supaya baby aktif dan jangan pakaikan baju. Elok pakaikan barut dengan pampers je. 

Tapi jaga-jaga la jangan kembung. Semua tips kat atas aku buat beserta doa yang tak putus-putus mintak Allah permudahkan.

Paling penting, banyak susukan anak supaya dia kenyang dan membuang. 
Itu sahaja dapat aku share. Harap membantu ibu kat luar sana.



Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)