Nuffnang BH

Jun 18, 2016

Kisah lama - Throwback 2014 part 2

Pernah menulis dahulu tentang pelbagai rasa. Dah 2 tahun berlalu. Aku simpan dalam draft. Hari ni baru terdetik nak post. 

#Throwback 2014; Manusia dan rasa

Manusia ada macam-macam topeng.
Ada macam rupa, macam-macam perangai.
Perangai pelik yang paling menarik perhatian

Pelik sebab sibuk hal orang lain
Tanya soalan yang tak sepatutnya
Pelik sebab berani menidakkan hak orang
Pelik sebab gila kuasa
Pelik sebab kau yakin kau betul tapi cara kau salah

Bila tanya soalan bodoh lepas tu kau jawab sendiri


#Throwback 2014; Perasaan

As Salam,

Lama sungguh tak menaip weh. Taip delete,taip delete. Serba tak kena.  Busy dengan kerja kat office. Biasalah oktober ni bulan untuk office aku buat appraisal. Sebulan jugak tempoh HR bagi so sebulan jugak struggling menaip memikir dan berbincang dengan boss.

Bila hati sedih hati menangis patut tenangkan diri. Bebaskan dari hasutan yang negative.
Yang boleh menghancurkan. Yang boleh membawa kepada kemusnahan.
Makan hati dengan sekeliling tak bermaksud dunia itu hancur.

Kekuatan diri, kejernihan hati, kematangan perasaan. Harus dibidik tepat jantung hati supaya tertanam tertusuk dalam sedalamnya. Agar bila hasutan negative datang hati tak mudah goyang, mata tak mudah muntah.

Sibuk mengagungkan gajah di depan mata sampai bakteria baik dipijak dipandang sepi. Layan seminima mungkin supaya layanan kepada gajah adalah yang terbaik. Walhal bakteria paling banyak berjasa.

Satu sisi mendapat goresan dalam dan satu sisi Nampak satu cahaya harapan kebaikan. Penghargaan. Pentingkan diri dan tahu limit manusia. Tahu mana satu hak mana satu tanggungjawab. Tahu mana batasan tahu harga diri. Tahu mana bumi dipijak. Tahu bila satu ketika bila ketika semua di saat kehancuran masih ada satu tempat berpaut. Keluarga.

Masa yang singkat tak seberapa untuk menuju tempat abadi. Masih begini. Masih kaku. Hidup diteruskan walau masa tak banyak. Jangan terbang tinggi-tinggi kalau takut patah riuk.

Punya satu cita-cita supaya dapat berbakti kepada mak. Menjaga mak di usia tua. Memberikan yang terbaik kepada mak. Membuat mak berasa gembira. Menurutkan segala kemahuan mak. Buat mak sentiasa tersenyum. Jauhkan kekusutan dalam hati dan fikiran mak. Mahu lihat mak sihat dan senang beramal ibadah.

Dengan apa yang ada sekarang, hanya sempat melakukan yang termampu. Pujuk mak tinggal bersama. Umpan mak dengan cucu dan makanan sedap. Dan selalu tak berjaya.


No comments: