Blood Sugar Result Dan Jumpa Doktor

Rodiah Amir
0

Dapat call dari London weight Management offer pakej nak kuruskan badan. Macamana dia tahu aku gemuk sekarang ni. Hahhahaha.  

Ok back to topic last Monday monthly check up di Klinik Kesihatan Setapak. As routine, check urine for sugar & protein then HB, pastu dah menjengah 28 weeks so kena jumpa doctor untuk scan.

Dapat jugak MGTT result (minum air gula);  alhamdulillah bebas diabetes. Aku ada cerita aku kena minum air gula. 

Blood Sugar Result Dan Jumpa Doktor

My Fasting blood sugar is 4.4 with reference range (3.5 – 6.0) [First cucuk]
Modified Glucose Tolerance Test is 7.3 with reference range <7.8 – normal, 7.9 – 11 Impaired Tolerance, >11.0 Diabetes Mellitus. [Lepas 2 hours minum air gula]



Keesokkan hari baru sedar yang lab test report ni ic number aku ada salah. ok cuak. Kang tetibe dia ckp kena buat lagi skali memang tak nak la.

Panic call lab KK Setapak then dia explain yang its ok result still valid Cuma typo sahaja. KK Setapak hantar blood ke panel poliklinik untuk dapatkan result.

Yg terjadi typo bila tulisan nurse macam cakar ayam then bila staff poliklinik buat data entry maka terjadilah typo.

Tapi no ic bukanlah satu-satunya rujukan untuk blood test tu. dia ada la no reference lain.
Lab kata boleh call direct poliklinik suh dia anta semula result test yg baru.

Apesal aku yang kena call? Bukan klinik? Tp soalan tu dalam hati jela. As long as result valid Tarik nafas lega.

Setel check klinik then terus lunch and menuju Gombak Medical Centre.
Pilihan aku dan suami untuk bersalin anak ke dua ni.

Sebab apa pilih, sebab dia Islamic concept, doctor pakar perempuan, agak dekat dengan rumah sewa sekarang, harga yang masih mampu.

Nak tengok detail tengok pamphlet bawah ni.tu je aku dapat kongsi.
Sila la rajin pergi soal siasat tentang pakej lebih puas hati.

Deposit kena letak ialah RM1K. Aritu staff kata tak payah lagi tunggu second check up baru bayar. 
Oh untuk booking standard term is minimal check-up dengan doctor pilihan adalah sebanyak dua kali.

Ada dua doctor, aku pilih Doc Zana since dia Doc pakar kat situ dan sorang lagi Doc Hamizah kalau xsilap.

Doc Hamizah pun tengah mengandung expect due date bulan June.
So amik precaution pilih doctor yang tak mengandung dan pakar la. Senang.
Doc Zana cantik, peramah, dan dia baca Bismillah. So ok la. Sejuk hati aku, sebab sebelum tu tunggu 3 jam sebab ada kecemasan.

It je kot nak share kali ni. Sekian.




Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)