Nuffnang BH

Jan 13, 2016

Tahun 2016 tahun mencabar

As Salam,

Emosi bergetar betul la seminggu ni. Bila throwback semula tahun 2015 dengan pelbagai ujian dan kesenangan Allah bagi hampir mengalir air mata. Baru selesaikan performance appraisal di tempat kerja. Bila buat appraisal haruslah otak bekerja keras fikir apa pencapaian setahun lepas dan semestinya ayat karangan mesti terjebak. Bila mengarang mula lah macam-macam kenangan dan idea bertubi-tubi menjengah otak. Amboi. Sastera sangat.

Secara automatic kehidupan sebagai isteri dan ibu pun haruslah terpalit kesan yang sama. Kesalahan, kesilapan 2015 aku cuba nak tinggalkan dan cuba atasi dengan penyelesaian. Berkobar-kobar nak imrove diri dengan harapan Allah izinkan aku dan orang-orang tersayang dipanjangkan usia. Aamiin.

Tahun 2016 bermula hidup dengan ekonomi yang amat mencabar. Siapa kata GST tak beri kesan. Menteri mana yang kata GST barang jadi murah? Pastu kalau tak mampu jangan beli barang etc. jangan keluar berjalan. Ya Allah mudahnya menuturkan kata. Permulaan 2016 amat beri kesan sebab aku rasa macam tak cukup je gaji. Allah..bukan xcukup..bukan x bersyukur tapi duit sedang2 cukup aje. Pantang terlepas belanja mulalah gelabah.

Kebaikkan yang aku belajar memang akan membeli yang perlu dan memang tak membazir. Kasihan pada yang gaji bulanan rendah dengan anak ramai nak sekolah. Apa la yang mereka makan? Sedih memikirkan nasib anak bangsa kebuluran di tanah air sendiri. Malu kat Allah sebab manusia yang tamak orang lain kesempitan. 

Ya Allah kau murahkan la rezeki kami dan permudahkan la urursan kami hidup di dunia yang serba mencabar ini.


image credit to blog : Vitamin Cerdik