Nuffnang BH

Jan 19, 2016

menipu ni dah jadi budaya.. parah dah ni

As salam.

Semuanya bermula bila baca tentang perkahwinan Sam dgn Syatilia tuh. Bukanlah minta sangat Cuma bila baca headline news beria menafikan hubungan bla3. Tup2 semalam keluar cerita buat press conferences nak kahwin. That’s a good news. Masjid bakal dibina tapi mengundang makian orang ramai. Apa la punya manusia. Satu family pulak tu menipu. Banyak lagi kot cara lain nak elak tapi semestinya bukan dengan menipu. 

“Sehingga saat ini juga saya tidak dijemput ke majlis minum petang yang melibatkan Sam itu. Kalau dijemput sekalipun, bagaimana saya hendak ke sana kerana masih terikat dengan jadual penggambaran. Saya sendiri tidak tahu mengapa orang asyik naikkan kisah yang sama sahaja tentang kami sedangkan antara kami tiada apa-apa, percayalah cakap saya.” – Syatilia Melvin

Menipu dah jadi benda biasa. Apa nak jadi la.

Sebelum ni kisah budak perempuan nama Nor Amira yang kononnya diculik menggunakan van putih. Memang viral bila rakyat mula prihatin dan simpati. Siap ada rakaman panggilan telefon perbualan Amira dengan kawan baik untuk mintak tolong. Dan aku juga la salah sorang yang bersimpati. Membayangkan nasib bila anak gadis diculik, dan membayangkan macam drama-drama dalam tv tuh.
Hidup-hidup kena tipu. Macam orang celik sengaja langgar tiang rasa dia. Penyek muka.

Kenapa wujudnya kisah-kisah menipu macam ni? Dari mana diaorg dapat idea nak menipu? Ada lagi banyak kisah penipuan yang tak dibongkarkan baik di peringkat keluarga, institusi dan lebih teruk negara. Mereka belajar dari persekitaran. Berita, cerita, dan apa sahaja di sekeliling yang boleh memberi inspirasi. Bagi aku, pendapat peribadi kalau dalam keluarga siapa akan ditunding jari? (tunding bukan la 100% tapi mak bapak masih menyumbang kepada faktor berlakunya penipuan) Mak bapakla punca utama.. kalau negara? Sendiri mau ingat la. 

Orang-orang berpengaruh dan ada hak untuk tegakkan keadilan pun biasa menipu, dan penipuan amatla tak logik. Tapi berani mengeluarkan pembohongan. Memang logik anak-anak seawal dan semuda usia Amira hanya copy paste teknik menipu. Sebab dia tak rasa menipu tu salah dan beri impak besar dalam hidup dia.

Aku risau keadaan akan jadi semakin parah.

"Siakap senohong gelama ikan duri
Bercakap bohong lama-lama jadi menteri pencuri"