Nuffnang BH

Dec 18, 2015

Klinik ibu dan anak Sri Rampai dah pindah dan tukar nama jadi Klinik Kesihatan Setapak




As salam

Nak cerita pengalaman buka buku mengandung kat klinik kesihatan ibu dan anak sri rampai. Ini nama dulu la, tapi sejak April 2014 dia dah move ke dalam bangunan imegresen tuh. Dari shoplot ke tempat lebih besar dan selesa di tingkat dua. Pagi-pagi memang sunyi. Nama pun dah tukar menjadi klinik Kesihatan Setapak. Tak jauh and tak susah nak cari pun.

Kenapa dan bila aku patut register adalah berdasarkan risik-risik kengkawan yang dah melalui semua ni. Ada yang kata patut buka buku secepat mungkin dan kalau ikut pengalaman aku yang pertama dulu bila kandungan dah masuk bulan ke empat baru bukak buku. Tapi sebab risau punya pasal kandungan 10 minggu aku pon relakan hati pergi.

Dan bila aku pergi klinik tadi sebenarnya tak ada pulak nurse tu stress kan bila kena pergi etc. sebelum aku teruskan cerita, bab register, klinik etc procedure dia adalah berbeza setiap klinik. Kawan aku g klinik kat ampang dia walk in je terus dapat buat buku. Tak ada pulak kena bawak bil, sijil nikah bagai.

Macam aku kat Sri Rampai ni agak straight. Kenapa aku kata straight? Sebab even kau nak bukak buku kau kena walk in dan akan di interview oleh nurse sebelum dapat tarikh untuk bukak buku pink. Dia akan tnya soalan basic dan dia bagi list apa perlu bawak untuk buka buku. Tadi aku tanya kalau telefon boleh ke? Dia kata memang kena walk in, tak galakkan telefon. aku habiskan masa sejam kot tadi. Waktu menunggu yang lama.

So kat bawah ni adalah list untuk aku prepare untuk dibawa next time:
  • ·        Kad pengenalan isteri – yg ori
  • ·        Sijil nikah – ori
  • ·        Bil elektrik/telefon  – ori sebab nak tengok alamat
  • ·        Ic suami – Salinan
  • ·        Pen hitam – sebab nanti kena isi sendiri maklumat
  • ·        Buku mengandung terdahulu

So apa aku nak highlight ialah:

Tempat baru lebih besar dan selesa.

Memang ambil masa nak study bilik mana kena pergi tapi kat situ ramai staff so boleh je tanya. Jangan berat mulut. Oh klinik Setapak ni dia dah combine dengan klinik biasa tu so memang penuh la warga emas mendapatkan rawatan. Untuk yang memang bawak mak bapak elok la temankan mereka. Tempat ni ada lift and escalator. Escalator utk naik dan kena guna lift untuk turun. Ada tangga tapi kesian la kalau warga emas dan orang mengandung. So far lift dia ok. tandas semua bersih walau tak wangi.

Buka buku mengandung.

Bagus kalau sebelum pergi call klinik mintak kepastian. Masa mengandung anak pertama, nurse suh aku datang semula masa kandungan 4 bulan. Masa aku g register tu kandungan dalam 5 minggu. Mengandung kali kedua kena halau sebab tak buat appointment. Skang kandungan aku mencecah 10 minggu. Macam aku cite kat atas la biasanya first visit akan dapat date next appointment dan list apa kena bawak. Cuma rasa tah apa-apa sebab kau pergi dan balik semata-mata amik date je. Kalau dia bagitahu kat website klinik,  ibu mengandung boleh ready awal. So tak ada lah bazir cuti ibu yang bekerja.

On Off Check - up di Klinik kesihatan

Ok ini soalan aku ajukan pada nurse tu. Sebab aku rasa susah setiap bulan nak kena mintak cuti so aku ringan mulut tanya if aku buat follow up kat swasta je. Boleh ke? Jawapan nurse tu ialah mestilah tak boleh. Nanti susah pihak mereka nak tengok/paham record yang tak cantik. Walau tak paham aku buat-buat paham angguk2. Balik tu terus tanya adik aku yang nurse. Kata dia kalau setakat check-up klinik biasa-biasa tiada record bayi yang diambil oleh doctor biasa2 tuh, melainkan kau pergi hospital/klinik bersalin tu. itu baru complete check-up. Dan aku baru baca aritu, dalam rm300 ada orang kena kat Naluri wangsamaju tuh. Itu termasuk amik darah, urine test, bla3 Kalau company cover takpe. Kalau yang keluar duit sendiri macam aku? kan koyak poket tuh.

Tapi apa-apa memang kena buka buku kat kerajaan jugak sebab andai ditakdirkan ada kecemasan nanti biasanya kalau swasta tak leh handle dia akan suh refer GH. Buku tu ler doctor nak paham apa status kesihatan kau.

Ujian Air Kencing



Jakun masa urine test di hari bukak buku mengandung. Lab dan bilik check up adalah berbeza. So bila dapat botol untuk test kencing kena g tandas pastu tandas nanti ada tingkap kecil ko kena letak botol kencing kat situ. Memang ada specific tandas yang ada tingkap kecik tu betul-betul depan counter lab. Keluar je tandas yang specific tu, beratur orang nak letak botol urine diaorg. diaorg kencing kat tandas lain. hahhahah. aku je jujur terus ke situ. Aku first time memang belajar dengan orang sekeliling la. Mujur ada akak yang baik hati bagitahu. Lain sangat masa klinik Sri Rampai yang kecik dan sempit tu dulu. 

Itu sahaja dapat aku share. Mana tahu berguna untuk bakal ibu kat luar sana.

*Masa hari bukak buku nurse tu mintak bil api je sebab nak tengok alamat. sijil nikah dan lain-lain dia tak mintak pon. Geram je aku. Penat taw geledah fail nak cari sijil nikah. Pastu buku mengandung anak first sebab nak amik record terdahulu. 


2 comments:

izhar zamzura said...

klinik ni bukak kul bape
pn

Rodiah Amir said...

izhar - maaf mesej masuk ke spam. Klinik bukak 7.30 tapi kdg2 pintu dia bukak lewat sedikit. dtg awal sbb selalu la panjang Q