Ramadhan 6 Yang Akhir & Ucapan Raya

Rodiah Amir
0
Assalamulaikum.

Enam hari menuju Syawal in sha Allah. Cepat betul Ramadhan nak tinggalkan kita. Rasa sedih. Amalan tak seberapa. 

Badan penat jiwa meracau. Tekak pahit. Semalam marathon masak untuk berbuka terus buat kuih requested by anak lelaki, popia crab. 

Mujur mintak yang senang. Cuma leceh. Nak hiris sayur dan balut. Demi anak. Kerana Allah Taala. Semalam berapa kali urut dada, nak marah. 

Bila penat benda kecil jadi hal besar. Berapa kali otak suh istigfar dan fikir mahal harga tiket ke syurga. Pernah baca, jangan harapkan suami untuk bahagia kan kita. 

Ramadhan 6 Yang Akhir & Ucapan Raya

Untuk cari syurga. Tapi letak pengharapan pada Allah. Allah la yang paling berhak. Kebahagiaan milik Allah. Jadi aku motivasikan buat kerja kerana Allah. 

Aku masak, aku mengemas, aku berkorban tenaga kerana aku mahu ia jadi tiket aku mendapat bahagia. Tiket ke syurga mudah-mudahan. Aamiin.

Tadi berbincang adik beradik plan untuk raya. Rancang nak buat semula activity yang biasa kami buat tahun-tahun sudah. 

Bila berkumpul ramai-ramai mesti ada je game aku buat untuk hiburkan hati. Raya la peluang kami. Berkumpul semua. Tapi. Kali ni mungkin terpaksa batalkan. 

Ada antara kami yang diduga kehidupannya. Tak elok bergembira sedangkan mereka bersedih atau game tu buat mereka bahagia? Entah.

Raya tanpa abah. Bila sebut pasal abah. Lidah aku kelu. Harus bagaimana mahu aku simpulkan perasaan rindu yang teramat. 

Ya Allah, tempatkan lah ayah ku di kalangan orang yang beriman. Orang yang mendapat Shafaat Nabi Muhammad S.A.W. Moga kita sekelurga bertemu di sana kelak. 

Selamat menyambut Syawal yang bakal tiba. Mohon ampun kemaafan di atas segala keterlanjuran.

kali ke lima raya tanpa arwah abah

Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)