Nuffnang BH

Jun 3, 2015

Kesilapan Kerap Muslim Dalam Bulan Ramadhan - Sucikan harta dan diri

Assalamualaikum. 

Terpukul rasanya tadi bila google content persediaan menyambut Ramadhan, rasa peringatan untuk diri sendiri jadi rasanya sesuai untuk dijadikan post supaya orang lain jugak beringat dan bersedia. 

Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram - kebiasaan bagi aku kalau sebut harta haram aku kaitkan dengan judi walhal riba jugak satu benda haram. Haram maka wajib kita tinggalkan. 

Bila baca penerangan kat bawah seolah terjaga dari kebiasaan, alhamdulillah mari kita sama - sama praktikkan. 

"Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba. 

Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain."

Nabi Muhammad menceritakan :-

ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السَّمَاءِ يا رَبِّ يا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ


Ertinya :  menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih)

Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. 

Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.

Sumber : Ustaz Zaharuddin

#peringatanuntukdirisendiri
#ahlanwasahlanRamadhan