Nuffnang BH

Nov 21, 2014

kisah Mah, dan suami curang dengan si Zulaikha

As salam.

Sekarang kan tengah viral di internet pasal surat Mah yang maafkan suami Mah bila curang dengan wanita tak punya suami nama Zulaikha.  Bila habis baca sekaligus baca comment pembaca rata-rata semua nak cincang lumat lelaki tu. aku wanita yang punya suami ni harusla rasa tergugat. Tapi masalah utama kat sini ialah iman umat akhir zaman. 

Kan iblis dah berjanji nak sesatkan keturunan Nabi Adam. Pernah dengar kan kes lagi teruk bila imam sendiri buat onar. Ujian itu bahagian kehidupan masing-masing. Ujian Mah bila suami dia curang, ujian suami dia ialah melakukan zina. Ujian Zulaikha pulak nikmat dunia. Semua orang ada ujian masing-masing.

Kecik ke besar ujian bergantung tebal nipisnya iman. Syaitan yang goda imam-imam para ulamak tu bukan calang-calang syaitan. Mungkin berpangkat jeneral. Orang-orang kebanyakan yang iman senipis kulit bawang ni mungkin syaitan pangkat prebet saja yang goda.  Nak lepas ujian sentiasa la berpegang teguh dan takut kepada Allah. Kita ni cakap je tak guna. Sebab kita belum hadapi ujian lagi. Yang belum kena boleh amik pengajaran dari ujian orang lain. Amik dan improvise. Apa Bahasa melayu google sendiri.

Ingatlah apa yang kita buat hari ni kesannya pada masa jangka panjang. Hari ni berzina, dosa dah di creditkan. Menyusul kemudian kandungan luar nikah, malu, kerugian yang amat banyak. Bila agak-agak nak buat sesuatu tu fikir la Allah dulu. In sha Allah. Kita tak minta semua berlaku tapi Allah dah tetapkan untuk uji kita ni layak atau tidak masuk ke syurga Allah.

Fikir balik apa tujuan kita hidup. Sebab semua ni pinjaman saja. Dunia tempat beramal. Akhirat kelak tempat menuai hasil.


wallahulam