Nuffnang BH

Feb 4, 2014

selepas gigi dicabut

Since baru cabut gigi so nak share pe yang boleh bantu untuk stopkan darah dan hilang sakit lepas ubat bius hilang fungsinya:

  1. Lepas cabut gigit kapas kat tempat gigi dicabut, gigit kuat-kuat paling kurang satu jam. Aku buat darah cepat stop.
  2. Kurangkan bercakap
  3. Jangan asyik kumur dengan air.
  4. Lidah or jari jangan gatal-gatal nak cucuk kat gusi, bekas gigi tu. Ini penting. Jgn usik dengan lidah terutamanya.
  5. Ada orang letak ais untuk hentikan darah, tapi aku buat sebab nak hilangkan ngilu tapi tak hilang ngilu tapi semakin sakit adalah. So yang mana sesuai korang teruskan. Ikut keselesaan diri.
  6. Kumur air garam dengan kerap. Suam dan masin.
  7. Makan ubat antibiotic, ubat bengkak and tahan sakit jika perlu sahaja. Kes aku sebab breasfeed so doctor hanya bagi paracetamol dan kapas. Derita lebih sebab gusi aku bengkang. Tahan jela.
  8. Jangan makan or kurangkan makan, dan makan jangan kunyah guna bahagian gigi yang dicabut.  Dah makan kumur dengan Listerine.


Ini hari ketiga gigi aku tinggalkan aku. Aku rasa sunyi dan masih lagi sakit. Menahan dan terus menahan.