Nuffnang BH

Dec 9, 2013

Sampaikanlah ilmu walau satu ayat

Soalan: Bolehkah kita ucap RIP atau "Rest in Peace" bila orang bukan Islam meninggal dunia?

Ustaz Azhar Idrus:

Kita dilarang ucap RIP atau "Rest in Peace" pada orang bukan Islam yang meninggal dunia kerana ianya bercanggah dengan Quran dan Hadis. Kita sebagai orang Islam wajib beriktiqad bahawa orang bukan Islam sebaik sahaja mereka mati, mereka akan terus mendapat seksaan di alam barzakh dan kesudahan mereka di akhirat adalah buruk jika mereka tidak sempat beriman. Kita juga dilarang mendoakan keampunan dari Allah untuk orang bukan Islam.

Jika kita berkeyakinan mereka akan mendapat keamanan setelah mati, maka itu boleh merosakkan aqidah kita kerana kita telah bercanggah dengan Quran dan Hadis. Berhati-hati lah kita.




"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.
Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan." -Hassan Al Basri-