Nuffnang BH

Aug 15, 2013

Perempuan jangan lupa..jadi isteri kene sentiasa muda dan cantik

As Salam,

Terbaca entry ni kat blog yang saya follow. kakak suzie. Lepas baca rasa sentap. Bila cuba check diri sendiri dengan kisah kat bawah ni..eh macam banyak je persamaan. Minta Allah kukuhkan ikatan kami. Amin. 


Pembaca Semua,

Saya ingin berkongsi pengalaman ini dengan semua kerana saya ingin puan-puan tahu apa sebenarnya tersirat di dalam benak sesetengah suami dan bagaimana dia melihat kita dari pandangan mata mereka. 

Walaupun mereka tidak pernah komplen tentang perawakan kita tetapi di sudut hati mereka, mereka menilai secara diam2 dan membanding kita dengan perempuan lain.
Barangkali suami puan-puan tidak begitu, tapi ini boleh jadi panduan.
 


Saya seorang isteri baru berusia 29 tahun dan mempunyai 3 orang anak. (Aku 28 tahun dan satu anak)
Perawakan saya biasa sahaja, tidaklah hodoh, sedikit gempal setelah melahirkan 3 orang anak. (ok ini aku betul..lemak ada tapi xde la banyak sangat)

Saya berkerja sebagai seorang eksekutif dan suami saya berkerja biasa saja. (suami saya boleh tahan la..sama je kot)
Kebanyakan belanja seperti ansuran rumah dan kereta, saya yang membayarnya demi suami yang mempunyai gaji tidak seberapa.(yang ni kami suami isteri fair, sama bahagian)
Suami saya bolehlah dikatakan menarik jika dibandingkan dengan saya.(suami saya ada daya tarikan..bahaya2)
Suami saya tinggi, cerah kulit dan menarik minat ramai perempuan semasa bujangnya.(suami saya rendah, kulit xcerah xgelap sgt tapi masa bujang banyak yang minat..ok bukan puji terlebih tapi itu kenyataan)

Saya mengabdikan diri seluruhnya untuk rumahtangga, pagi sebelum pergi kerja saya akan masak utk anak2, sarapan utk suami, saya memandu sendiri ke pejabat dan setelah balik ke rumah pada petangnya sayalah yang menyediakan segala keperluan rumahtangga.(saya masak bila free, tak memandu, dan suami wajib tolong)

Sepanjang perkahwinan suami tidak pernah komplen pasal perwatakan saya. (Suami saya ada jugak konplen kata saya semakin gemuk walau berlawak..cis)

Saya memakai tudung, dia nampak biasa saja, tetapi dia tidaklah sentiasa tertarik kepada saya semasa di rumah seperti cuba mencium saya, memeluk atau memegang saya, kami akan bersama bila waktu malam apabila dia perlukan saya.(saya pakai tudung..tapi yg cium semua tu kami masih malu2..hahahha ini tak tipu..saya masih malu)

Baru-baru ini saya mendapat tahu dia mempunyai kekasih di tempat kerja sendiri. 
Gadis tersebut bukanlah muda dari saya tetapi sudah berumur 30 tahun. 
Saya mendapat tahu juga yang suami saya sering ke rumah gadis tersebut semasa waktu kerja. 
Hubungan yang terjalin nampaknya telah sampai ke tahap hubungan se**.
(Pentingnya didikan agama, minta aku tidak di uji sebegini)


Bila saya bersemuka dan bertanya kepadanya, pada mulanya dia menafikan, tetapi setelah dikemukakan bukti dan sebagainya, baru dia mengaku. 

Saya ingin tahu kenapa dia menjalin hubungan. 
Apa kurangnya saya, dia akhirnya berterus terang mengatakan memang tiada apa yang kurang dengan saya. 
Saya menjaga makan minum, membantu kewangan, menguruskan rumahtangga dengan baik tetapi saya hanyalah setakat itu sahaja. 

Dia tiada rangsangan lagi bila melihat saya.
Baginya, dia kadangkala ingin bersama wanita yang dilihat cantik, menarik minat lelaki lain dan bila berjalan sama menimbulkan cemburu pada lelaki lain.
Dia dengan berani memberitahu saya bahawa teman wanitanya mempunyai kuku yang cantik, perut yang nipis, bau yang sedap, fashion yang menarik.(hancur hati bila baca)

Sedangkan saya menurutnya walaupun tidak hodoh tetapi hanyalah wanita yang sangat biasa saja, kuku saya pendek dan kadang kala rosak kerana memasak, rambut pulak kadang kala berbau bila balik kerja kerana bertudung sepanjang hari. 

Kulit perut saya pula tebal, tidak menarik di rumah bila hanya ber t-shirt dan berkain batik.
Hari-hari melihat saya dia merasa tiada apa yang dibanggakan tentang saya, bercakap di rumah pula hanyalah tertumpu pasal rumah dan anak-anak. 

Tiada topik menarik separti teman wanitanya yg boleh bercakap pasal politik, career, mempunyai taste yang tinggi dan dapat membantu dia mengenali dunia yang baru mengenai fashion, korporat, jadi dia merasakan seperti lelaki yang berjaya bila bersama wanita tersebut.

Memang saya akur tentang perawakan saya kerana pertamanya memang saya dilahirkan begini, kedua saya terlalu sibuk untuk membelek diri sendiri, ketiga saya tidak mempunyai cukup wang untuk berbelanja sepenuhnya untuk kecantikan.

Begitulah hati budi lelaki sebenarnya walau bagaimanapun kita menjaga dia tetapi dia masih mementingkan fizikal jauh di sudut hati ingin bersama wanita menarik yang boleh membuat dia berasa bangga.

Saya telah pun berpisah dengan suami sekarang tetapi saya tidaklah duduk meratap tetapi menghadiri slimming session dan membelanjakan duit separuh untuk kecantikan bukan untuk lelaki tetapi untuk kepuasan sendiri, biarlah saya pendek dan sedikit tembam tetapi saya berazam untuk menjaga kebersihan dan kelihatan menarik.

~ Muslimah sejati ~



Pengajaran yang aku rasa boleh aku amik ialah:

- Isteri ditakdirkan bekerja lebih keras dalam kehidupan di dunia sebab ganjaran syurga terlalu mudah utk isteri yg taat. bekerja lebih jaga suami, jaga kecantikkan, jaga anak dan lain2
- Walau suami tak complain isteri kene sedar diri
- kene ada masa untuk diri sendiri dan sentiasa jadi isteri yg tak pernah tua..woi ini susah hahha
- Positif, positif dan positif