Majlis Perkahwinan Tiga Beradik

dieya
2
Salam. Aku kepenatan yang teramat sangat selepas berlangsungnya hari perkahwinan kami adik beradik. Syukur Alhamdulillah dengan berkat dan Rahmat majlis berlangsung dengan meriah sekali. 

Tiada yang buruk berlaku dan paling penting emak berpuas hati dengan kehadiran tetamu. Bukan apa sebelum majlis ada pihak seolah-olah dengki dan cuba merosakkan keadaan. 

Nak cerita memang banyak so let’s summarize:

• Seawal pagi di hari jumaat, bermula kesibukkan menyiapkan hantaran, tambah apa yang patut, dan persediaan untuk kenduri pada malam tersebut, dan acara men touch up bilik pengantin. Penat macam nak mati. 

Oleh kerana dua pengantin yang bernikah di masjid pada malam tu, jadi aku terpaksa menyumbang tenaga memastikan majlis di rumah berjalan lancar. 

Bangga dengan semangat adik beradik yang ramai yang betul-betul boleh diharapkan. Syabas pada mak sebab lahirkan anak-anak yang boleh diharap.

• Majlis pada malam pernikahan (Jumaat) kiah and kak la+kenduri tahlil+kenduri doa Selamat berjalan lancar. 

Pasangan Helijah dan Azwan berjaya dengan satu lafaz akad manakala zakiah dan nazim selepas 2 lafaz..sebab pengantin lelaki cakap terlalu laju. Gemuruh di jiwa. Semangat membara.

• Aku Selamat di ijab Kabul dengan pasangan pada pagi sabtu, 2 oktober 2010 pada 11:39 pagi dengan satu lafaz. 

Alhamdulillah. Rasa sebak dan seakan tidak percaya. Tanggungjawab bertambah dan bermula detik baru dalam hidup aku...sebagai seorang isteri.

• Aku memilih tema peach, adik warna purple, dan kakak silver. Bilik masing-masing dihias mengikut tema, pelamin hitam putih dan meja pengantin berwarna kelabu. 

Dapat bayangkan tak warna-warna yang wujud haritu? Alhamdulillah semuanya nampak nice. Kami tekad mengadakan majlis yang sederhana. 

Tiada upacara tepung tawar cuma pelamin dihias khas untuk tetamu dan saudara mara mengambil gambar. Owh penat sampai sekarang masih terasa.

• Acara pada hari besar/kenduri adalah seperti berikut: pernikahan aku di masjid pada sebelah pagi, tengahari berarak dan kemudian makan beradap. 

Setelah habis makan masuk ke rumah untuk acara mengambil gambar. Cuaca yang panas benar-benar menduga.

• Ramai tetamu yang datang kerana mahu melihat tiga pasangan pengantin dalam satu majlis besar kami. 

Ya diakui memang masyarakat sekeliling terkejut dan ada yang mengeluarkan kata-kata kurang enak kononnya melanggar adat dan jarang dibuat. 

Bagi kami sekeluarga selagi tidak tertulis di dalam Quran hokum melarangnya jadi kami nekad teruskan. 

Perkara yang baik kena yakin untuk melaksanakannya. Mak dan abah orang paling gembira majlis berlangsung dengan jayanya.

• Berjuta penghargaan terima kasih kepada kak ida dan kak normah, serta abang azaha yang menjadi tulang belakang dan orang kuat untuk majlis perkahwinan kami. 

Tanpa anda mesti majlis kucar kacir. Terima kasih juga untuk adikku ani, and ayu, anak-anak saudara yang banyak menolong fatin. Ifah,anis,nafiz,dina,nizam, wawa, aiman,dan tirah. Love you all.

• Thank you to Along Catering yang serves makanan untuk tetamu dan pengantin. Makanan anda sangat sedap dan perkhidmatan anda terbaek.

• Thank you juga to mak andam: kak su untuk make up dan jugak pelamin yang besar dan cantik.

• Untuk next entry aku akan post balance entry perkahwinan dan upload gambar menarik okes.
Tags

Catat Ulasan

2Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. macam pelik bila ade " fifie..ini special untuk awak.." haha..neway..selamat pengantin baru ye..nanti jemput2 la ke majlis saya..pada 20/11..di bukit permai,cheras,kuala lumpur

    BalasPadam
  2. sbb awak bakal pengantin baru..tringat nak post entry yang separa siap bila awk comment suh citer psl my wedding day...hahahha

    BalasPadam
Catat Ulasan