Resepi Kuih Keria Viral Keria Tower

Rodiah Amir
0
Aku rasa tak layak pon nak share resepi, Sebab bukan menjadi sangat kadang-kadang. Jadi or sedap kat tekak aku tak bermakna jadik kat tekak orang lain kan?

Orang tengah sibuk buat kuih keria antarabangsa dari Melaka tu. Tak payahlah nak drive jauh jauh ke melaka nak beli kuih ni kan. Banyak la belanjanya kan. Nak kena beratur lagi tengah panas.

Resepi Kuih Keria Viral Keria Tower 

Itu tahun lepas. Tahun ni belum datang angin viral. Aku tak teringin pon saja nak jadi sebahagian benda viral. Supaya Suami nampak aku rajin dan bagus. Gitu. 


Mula-mula beli Sweet Japanese Potato ni nak buat puri Raudah. Sekali Raudah tak boleh makan. Meragam perut. Maka dengan apa yang ada kat dapur jadilah keria comel.



Bahan-bahan:

Untuk Keria

Rebus Keledek 200gram dan lenyekkan.
Uli dengan tiga sudu tepung gandum + 1 sudu Soda Bikarbonat.
Aku suka buat kecik-kecik dan goreng api slow dan minyak panas.
Fail goreng maka tak sedapla Keria kau.

Untuk sira:

Brown sugar, gula batu dan sedikit air, dan sedikit garam. Cairkan garam + Gula jatuhkan keria yang dan digoreng dan golekkan.
Longgokkan atau kau hias la Keria macam tower.

Tips:
  • Jangan banyak sangat tepung nanti Keria kau boleh jadi batu.
  • Tak suka manis tak payah letak letak Gula batu semasa Sira. Aku saja nak cuba.
  • Keria tak leceh macam donut kena tunggu bagai. Boleh rebus, uli dan goreng, dan makan.

Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)