Idea Dessert Untuk Open House Yang Simple Dan Sedap

Rodiah Amir
0

Aku tertarik nak cuba kek ni masa cari menu untuk aku jamu tetamu. Maka muncul lah Idea dessert untuk open house yang simple dan sedap iaitu Kek Puding Buah Nenas. 

Hidangan pencuci mulut ni boleh dijadikan hidangan masa Hari Raya nanti atau nak buat makan-makan kat rumah.

Simple je bahan-bahan dan jimat masa. Dalam masa 10 minit In sha Allah siap. Aku jarang sangat buat benda yang akan susahkan diri. Aku rujukresepi ni dari Facebook user; Izra Ismail – Kek Puding Buah Peach. 

Idea Dessert Untuk Open House Yang Simple Dan Sedap

Oleh sebab tak berapa minat dengan Buah Pic so aku tukar dengan buah nenas. Nak tukar buah lain pon boleh Cuma tak taw la sedap ke tidak. Kena try & error ok. 

Resepi Kek Puding Buah Nenas


Apa yang diperlukan;

1 biji Kek Marble
1 tin Buah Nenas
1 tin Susu Cair
3 sudu Tepung Custard
1 sudu Gula

Semua bahan kat atas aku main agak-agak je. Resepi aku manis ala kadar so tambahlah gula kalau nak manis lagi.



Potong kek dan susun dalam bekas. Potong kek dengan ketebalan yang sekata dan bekas cari yang bersegi baru cantik kalau nak potong nanti.


Masukkan susu cair, gula dan tepung custard. Masak di atas api yang sederhana. Kacau custard sampai masak.




Tuang air buah nenas ke atas kek tapi jangan terlalu banyak nanti kek jadi lembik. Itu jadi kat kek aku. hihiih. Kalau nak elok je kek dengan custard bercantum simpan dalam fridge semalaman. 

Dah masak custard boleh la curah atas kek tadi. Susun buah atas custard dan sila sejukkan dalam peti ais.


Makan sejuk-sejuk amatla nikmat. Selamat mencuba.
Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)