Pengalaman Minum Air Gula Waktu Mengandung

Rodiah Amir
Last week Friday, 5 Februari genap kandungan aku 24 minggu. Jadi aku dengan jayanya gagahkan diri untuk minum air gula. Berjaya juga akhirnya. 
Sebelum tu hari-hari set kat otak air gula is not a bad thing. Untuk bayi jugak. Tapi selalunya kata-kata Semangat tu diakhiri dengan jeritan batinku. Hahahahha.

Pengalaman Minum Air Gula Waktu Mengandung

Setelah puas baca pengalaman orang yang rata-rata berjaya harungi ujian getir ni so dapat la bayangkan proses dan rasa tu macamana. Bayangkan ok belum rasa lagi.
Pengalaman aku pulak, apa yang penting sebagai persediaan untuk minum air gula adalah memahami diri sendiri. chewah kau dah macam apa kan? 
Sebagai contoh: aku orang yang tak kuat manis..tak suka manis-manis so memang la semangat tu kena gila meninggi. 
Peperangan minda berlaku tiap saat selama dua minggu selepas dapat tarikh untuk minum air gula.

manis dia 5 kali ganda air Tropicana Twister atau lebih lagi 


Kenapa perlu minum air gula?


nurse cakap ibu mengandung berusia 25 tahun ke atas klinik dah wajibkan untuk minum air gula sebagai langkah persediaan mencegah diabetes. 

Kalau ada sejarah ahli keluarga (mak/ayah) ada penyakit kencing manis maka kena amik dua kali ujian air gula (kandungan 4 bulan dan 6 bulan). 

Kalau sejarah clean and clear maka kena la macam aku sekali je. Air gula aku dapat segelas/ secawan besar air pasar malam orang jual tu. 

Dalam 5 kali teguk baru berjaya habiskan. Sebelum minum kena amik darah bukan kat jari tapi kat lengan tu (benci L), pastu lepas dua jam sekali lagi amik darah. 

Result diberitahu dalam masa seminggu bergantung kepada klinik. Nurse pesan kalau kandungan gula aku tinggi dia akan call. Kalau tak call maksudnya kandungan gula aku ok.

Tips Minum Air Gula

Ada orang kata elok minum air gula masa suam supaya kurang mual. Air gula aku dapat kurang suam. Tapi kalau suam pon aku rasa tak banyak beza.
Sekali teguk cuba telan banyak-banyak so cepat habis. Banyak jangan sampai termuntah pulak. Hati-hati. Bila rasa nak muntah terus stop sekejap ok.
Lepas telan gerak-gerakkan kaki/badan. Aku duduk dan hentak-hentak kaki seolah-olah mendengar muzik paling best.
Aku minum di tempat yang kurang orang dan menghadap dinding. So aku kurang pressure dan bebas nak buat mimik muka.
Lepas berjaya telan bagitahu nurse supaya nurse dapat catat masa so dua jam bermula dari saat kita habiskan air gula. Sepanjang 2 jam tak boleh makan atau minum.  
Aku ingat part telan je yang mencabar, rupanya part menahan selama dua jam selepas minum air gula lagi mencabar. 

Tak boleh muntah. Kalau muntah merasa la appointment lain kena minum sekali lagi. Tak sanggup.
Bawak minyak angin. Tonyoh la belakang kepala..hidung semua bagi berangin.


Itu je kot aku dapat kongsi pengalaman. Semangat kena kuat. Fikir baby. Apa-apa selawat..zikir..doa Allah mudahkan urusan.

Tags